ADRA Danmark figurerer nu på en fornem liste over nødhjælps- og udviklingsorganisationer, der lever op til branchens vigtigste kvalitetskrav benævnt ’Core Humanitarian Standard on Quality and Accountability (CHS). De 26 organisationer i verden, der indtil videre opnår certificeringen, har i tilstrækkelig grad kvalitetssikret deres arbejdsgange, så de opfylder ni forskellige krav. Se hvilke her. Certificeringen er ikke en éngangsaktivitet, og NGO’erne bliver løbende kigget efter i sømmene.
Fem andre danske NGO’er står også på listen.
”Vi er stolte af denne blåstempling af vores arbejde, fordi noget af det sværeste, man kan give sig i kast med, er at hjælpe andre mennesker. Der er meget sandt i ordene fra Søren Kierkegaard: ”At hjælpe er at forstå”. Som organisation skal du vide rigtig meget, før du går i aktion, og du skal løbende sikre dig, at hjælpen er den rigtige,” lyder det fra Jens Vesterager, generalsekretær i ADRA Danmark. Han fortsætter:
”Hvordan inkluderer vi fx bedst modtagerne af hjælpen i planlægningen, så vi rammer præcist med vores indsats?” Og hvordan sikrer vi, at vores tilstedeværelse styrker lokalsamfund i stedet for at gøre dem afhængige af hjælp på den lange bane? Processen med at opnå certificeringen har gjort os endnu skarpere på vores håndværk, siden vi tog hul på den i 2016.”
En dyd at spille med åbne kort
Når de fleste private givere donerer penge til danske hjælpeorganisationers arbejde, overvejer de næppe, om NGO’en lever op til det ene eller den andet CHS-krav. Den typiske dansker, der giver til velgørenhed, vurderer mest sandsynligt ud fra, om organisationen er tillidsvækkende og synes at gøre en forskel.
”Men CHS-standarderne fungerer netop som løftestang for, at donationerne bruges effektivt, og at korruption forebygges, opdages og håndteres. Vi kan aldrig gardere os 100 procent mod brodne kar, men ADRA Danmark og de andre certificerede organisationer har procedurer på plads, der bedst muligt sikrer os mod misbrug af midler og endnu værre af mennesker,” forklarer generalsekretæren.
Standard nr. 5 lyder fx: ”Lokalsamfund og mennesker i krise har adgang til sikre klagemekanismer, og deres klager bliver taget alvorligt.”
For en organisation, der lever af donorernes tillid, er gennemsigtighed en dyd, mener Jens Vesterager. ”Derfor kan pressen, og alle der giver til ADRA Danmark, læse om de klager og uønskede sager, vi har haft i vores projekter. De står på vores hjemmeside.” (Se hvilke her).
De ni følgende standarder, eller forpligtelser om man vil, blev formuleret i 2015. De var resultatet af en omfattende høringsproces, der blandt andet involverede kriseramte mennesker og lokalsamfund, nødhjælpsarbejdere og regeringer.
ADRA Danmark er forpligtet til at sikre, at vores arbejde:
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.
“Alle har lige ret til at følge og udleve deres egne drømme og evner. Derfor kæmper vi side om side med vores medmennesker for at styrke deres stemme”
Din browser er forældet!
Du benytter en forældet browser og vil ikke få den optimale oplevelse på siden.
Overvej at hente en af følgende browsere:
Kommentarer