Lyt til Ayoo i ADRA Danmarks podcast her
Ayoo Molestes barndom havde været præget af forældrenes uvilje mod at lade hende gå i skole, for hun skulle jo alligevel giftes væk, føde børn og passe hjem for sin fremtidige mand.
Som lille skolepige begyndte Ayoo dog at lytte til nogle ADRA-producerede radioprogrammer. Heri talte flere religiøse ledere for pigers ret til at gå i skole, og de pegede på, hvordan uddannelse af en pige kunne komme hele familien og sågar et helt lokalsamfund til gode. De religiøse ledere pointerede også fordelen ved at vente med at have sex og blive gift, til de unge havde fået en uddannelse.
Ayoo blev tændt og diskuterede jævnligt sagen med sine forældre. Efterhånden stoppede de med at modarbejde hende, når hun hver dag viljestærkt samlede sine bøger og drog af sted til skole. Hun ville være læge.
Ayoo klarede sig godt i grundskolen og kom i gymnasiet ved hjælp af legater og fonde. Lærerne troede på hende, fordi de mærkede hendes ildhu.
Alligevel tog naturen over, og Ayoo blev uplanlagt gravid første gang, hun var sammen med en fyr. Hendes verden ramlede, og hun var bange for at fortælle det til sine forældre, nu hvor hun endelig havde fået dem overbevist om vigtigheden af uddannelse. Hun skammede sig og overvejede selvmord, for hun var overbevist om, at hun selv havde ødelagt alle sine fremtidsmuligheder.
Hjælp ADRA med at bakke op om flere piger og kvinder her
I 2019, da Ayoo blev gravid, fandtes en lov, der gjorde det forbudt for gravide skolepiger at fortsætte skolegangen, indtil de havde født og var færdige med at amme. Retningslinjerne eksisterede på trods af dårlige statistikker. Virkeligheden viste, at de færreste unge mødre vendte tilbage til skolebænken.
Heldigvis var en af de religiøse ledere fra ADRA’s radioprogram også lærer på Ayoos gymnasium. Her tog ledelsen et visionært skridt, og i ADRA tror vi på, at deres beslutning var influeret af det fortaler-arbejde, som ADRA i samarbejde med religiøse ledere har udført i regionen gennem flere år nu.
Skolen bad hende komme tilbage på skolebænken en uge efter, at hun havde født, og helt modsat intentionen i loven tillod gymnasiet ovenikøbet Ayoo at amme sin søn i skoletiden. Dog uden for skolens område.
Da Ayoo i 2022 blev interviewet af ADRA Danmark var hun et år fra de afgørende eksamener, der skulle give hende adgang til universitetet. Dengang sagde hun:
”I dag er mit barn halvandet år. Vi bor stadig hos mine svigerforældre, og min mand tager sig af vores søn. Den lille er vant til at være sammen med sin far, så jeg bekymrer mig ikke. Vi kalder os mand og kone, men har ikke haft en formel bryllupsceremoni. Det vil mine forældre senere arrangere, hvis jeg færdiggør min uddannelse.
Uddannelse betyder alt for mig – for uden uddannelse kan jeg ikke opnå noget.”
Ayoos mand er åbenlyst mere frisindet og rummelig end mange andre mænd i Karamoja, og er selv universitetsuddannet.
I dag bruger Ayoo tid på at opmuntre andre gravide piger til at blive på skolebænken, indtil de skal føde, og komme tilbage til bøgerne, så snart de kan.
I Ayoos og mange andre pigers tilfælde skal der stadig arbejdes på at fjerne stigmatiseringen af piger. Når de gør noget andet, end hvad normerne dikterer, vakler det byggestillads, som samfundets gamle magtstrukturer består af. Det får pigerne at mærke.
Den gode udvikling, der tilgodeser alle, tager tid. Jo flere rollemodeller, der kan vise vejen, des bedre. Det kræver flere visionære forældre, flere rummelige ægtemænd, flere villige religiøse ledere og lærere, der ønsker at gå en ekstra mil.
ADRA arbejder fortsat på at påvirke normerne med oplysningskampagner, radioprogrammer og inddragelse af religiøse ledere, som har stor taleret i befolkningen.
Lidt fakta om karamoja-regionen i Uganda
Både økonomi og sociale og kulturelle normer står ofte i vejen for, at forældre i Karamoja prioriterer deres børns og især pigers uddannelse. Børn er en efterspurgt arbejdskraft: Drengebørnene som hyrder, og pigerne som dem, der tager sig af mindre søskende og huslige pligter. Fire ud af fem karamojonger er analfabeter, og undersøgelser anslår, at mere end 70% af befolkningen over 10 år aldrig har gået i skole. Karamoja er sandsynligvis derfor fortsat Ugandas mindst udviklede region, både socialt og økonomisk.
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.
“Alle har lige ret til at følge og udleve deres egne drømme og evner. Derfor kæmper vi side om side med vores medmennesker for at styrke deres stemme”
Din browser er forældet!
Du benytter en forældet browser og vil ikke få den optimale oplevelse på siden.
Overvej at hente en af følgende browsere:
Kommentarer