Khaled med en ADRA-medarbejder

13. december 2019

Krigstraumer skabte frygt for at gå i skole

Efter at krigen i Syrien startede, har mange børn sat livet på spil ved at gå i skole. Den evige frygt for at blive dræbt af bomber sætter sine spor i en barnesjæl. Nogle elever forbinder efterfølgende skole med noget negativt, selvom de ved, at uddannelse er vejen frem. Det kan 14-årige Khaled tale med om

Khaled er en 14-årig dreng med et mildt ansigt og en mærket barnesjæl. Han bor i byen Zamalka, Syrien, med sine forældre og to søstre. Mange år med krig har sat sine spor i ham, men han er så småt begyndt at smile igen. Khaled er nemlig kommet tilbage på skolebænken efter en længere periode uden skolegang.

Tidligere var skole ikke noget, der kunne få ham til at smile. Snarere fyldtes han af frygt alene ved tanken om at tage skoletasken på ryggen og gå af sted.

Khaleds første skole i Zamalka blev bombet. Men han husker, hvordan han forinden oplevede mange timer med farefulde undervisningssituationer. Han forklarer, hvordan han og klassekammeraterne sad i den daværende skoles kælder, mens bomberne smadrede nabobygninger i området. De blev undervist i mørke, mens de sad på gulvet, fordi der hverken var skriveborde eller elektricitet.

”Hele situationen gjorde, at jeg hadede skolen,” siger Khaled.

Barndom og skoleliv på standby

I slutningen af Khaleds tredje klassetrin blev voldsomme beskydninger i Zamalka dråben, der fik bægeret til at flyde over. Khaled og hans familie flygtede til byen Al Zabadani i håbet om en mere sikker tilværelse.

Selvom flytningen til det nye område bød på en mere stabil hverdag med skolegang i rigtige klasseværelser, havde Khaled svært ved at vænne sig til sit nye liv. Han havde mareridt om natten, savnede sit værelse, sin gamle seng, sine venner og følte sig ensom. Han længtes endda efter den gamle skole.

Den ene af hans søstre havde også svært ved at tilpasse sig den nye tilværelse. Hun græd hver dag og kunne ikke glemme, hvad de havde hørt og oplevet.

Netop som Khaled havde vænnet sig til de nye omgivelser, flyttede familien tilbage til Zamalka i september 2018. Situationen i hjembyen var forbedret. Khaled var fuld af forventning, men glæden varede kort.

Han blev stærkt chokeret ved synet af de massive ødelæggelser. Familiens oprindelige hjem var også ramt.

Mens forældrene gik i gang med at reparere huset, tog Khaled af sted til sin gamle skole. Her blev drengens håb dog også slukket. Bygningen var blevet ramt af bomber. Både døre, vinduer og skriveborde manglede. Værst var det, at skolen ingen lærere havde, så Khaled tog hjem og blev der i lang tid.

Ny skole, nyt håb

”Først i oktober 2018 kunne han og andre børn komme tilbage på skolebænken, da ADRA Syrien med støtte fra ADRA Danmark genopbyggede en anden skole i Zamalka:”

”Vi har skriveborde, lys og tavler, og det er lunt i klasseværelserne, fordi vi har døre, vinduer og varme. Og så har vi gode lærere. Det føles som om, jeg er i himlen. Jeg ved næsten ikke, hvordan jeg skal takke ADRA. I har gjort mig så glad, og jeg lover at studere hårdt,” siger Khaled.

ADRA Danmark støtter børn som Khaled og hans søster med blandt andet psykosocial støtte. Behandlingen gives i forbindelse med børnenes gang på de genopbyggede skoler.

ADRA Danmarks arbejde i Syrien støttes af ECHO (EU’s humanitære fond).

“Alle har lige ret til at følge og udleve deres egne drømme og evner. Derfor kæmper vi side om side med vores medmennesker for at styrke deres stemme”

X

Din browser er forældet!

Du benytter en forældet browser og vil ikke få den optimale oplevelse på siden.

Overvej at hente en af følgende browsere: