Med støtte fra ADRA Danmark vender ADRA Sydsudan nu tilbage med hjælp til skoler i de områder i det nordlige Sydsudan, som vi forlod i 2016 på grund af brutale kampe mellem borgerkrigens to stridende parter.
Regeringen og oppositionen har stort set bekæmpet hinanden siden landets selvstændighed fra Sudan i 2011.
Da ADRA forlod Upper Nile, blev kræfterne i stedet brugt på at støtte skoler i hovedstaden Juba.
I september 2018 blev en fredsaftale imidlertid indgået. Siden er familierne, der flygtede under den blodige vold, så småt vendt tilbage til ADRA’s projektområder i den nordlige del af landet.
Optimismen vinder langsomt frem. Trods fattigdom og krigstraumer prøver sydsudaneserne at bygge deres nedbrændte landsbyer op, og med det opstår igen behovet for skolegang til landsbyernes børn.
Undervisning på jorden
Adriana Ferracin Kleivan, ADRA Danmarks humanitære koordinator, er netop vendt hjem fra en strabadserende tur til Nasir-regionen i Upper Nile.
”Landsbyerne og skolerne i vores projektområde ligger langt uden for byerne, isoleret fra alt, og det er en udfordring for vores kolleger i ADRA Sydsudan at besøge områderne. Nogle af medarbejderne bor derfor på stedet længere tid ad gangen under meget primitive forhold,” fortæller den humanitære koordinator.
Således matcher kollegernes midlertidige omstændigheder levevilkårene i det pågældende område. Mange af skolerne har ikke bygninger, så børnene modtager undervisning udendørs siddende på jorden, somme tider i skyggen af træer.
Flere af klasserne består af 50 elever per lærer. De har hverken skriveborde eller tekstbøger. Kun nogle klasser har en tavle.
Sådan støtter ADRA børnene
Adriana Ferracin Kleivan er dog fortrøstningsfuld ved tanken om, hvor stor en forskel det gør for børnene og lokalområdet, når ADRA’s skolestøtte-projekt bliver effektueret.
”ADRA støtter tre skoler i Nasir-regionen og fem skoler i Maiwut-regionen; begge i Upper Nile. Vi leverer tekstbøger, skrivegrej, skolebænke, fodbolde, volleyball-net, sjippetove og materialer til opførelse af skolebygninger.”
Derudover sørger ADRA for at udvikle kompetencer hos både lærere og forældre. Lærerne bliver undervist i pædagogiske principper for at undgå, at de slår eleverne. De bliver også trænet i at identificere børn med traumer efter krigen og i at og give basis psykosocial støtte.
Forældrene får desuden viden om, hvor vigtig deres børns skolegang er.
For at fastholde teenagepigerne i skolen får de udleveret hygiejnebind. Uden denne hjælp bliver de oftest hjemme af praktiske grunde, når de har menstruation.
Bygger på tidligere succeser
”Vi har tidligere haft succes med alle disse aktiviteter på andre skoler i Upper Nile og i hovedstaden. Lærerne disse steder føler sig i dag bedre rustet til at undervise. Flere elever deltager i undervisningen, da det er en stærk motiverende faktor at have tekstbøger og andre skolematerialer. Også forældrene støtter i højere grad op om deres børns skolegang, og tager oftere ansvar for at deltage i forbedringer af skolen,” slutter den humanitære koordinator.
På vores Facebook-side kan du læse, hvad seks-årige Tut Puoch Ngin glæder sig mest til, når ADRA’s projekt går i gang på hans skole i Nasir-regionen. Klik her:
“Alle har lige ret til at følge og udleve deres egne drømme og evner. Derfor kæmper vi side om side med vores medmennesker for at styrke deres stemme”
Din browser er forældet!
Du benytter en forældet browser og vil ikke få den optimale oplevelse på siden.
Overvej at hente en af følgende browsere: